Text:
| V současné době přestal být Internet akademickou záležitostí jen pro úzkou skupinu uživatelů, ale začal být dostupným pro širokou veřejnost. Internet se tak stává zdrojem informací z mnoha oborů, zároveň napomáhá např. při vědecké, zájmové, oddechové činnosti a je významným nástrojem obchodu.
Těchto změn bylo možno dosáhnout rozšiřováním webu. Díky vývoji skriptovacích technologií se mění statické stránky HTML na dynamické, uživatelsky interaktivní. Tyto skriptovací jazyky umožňují klientům požadovat určité informace od svých serverů a dalších serverů za účelem přenosu, zpracování a zobrazení dat na vyžádání klienta.
Jeden z nejznámějších skriptovacích jazyků určených především pro tvorbu internetových aplikací je jazyk PHP, který využívá architekturu klient/server a je zpracováván na straně serveru.
Aby byly internetové stránky dynamické, využívá se nejčastěji služeb databázových systémů. Jsou k tomu třeba relační databáze, které jsou schopné pojmout velké objemy dat. MySQL je v současné době jeden z nejrychlejších databází na trhu. Svým výkonem předčí čelné databázové produkty téměř ve všech kategoriích, je také velmi rozsáhlým databázovým systémem splňující vysoké nároky na zabezpečení.
V posledních letech prudce vzrostl výkon osobních počítačů, a nastala doba, kdy výkonné počítače nejsou jen součástí vědeckých pracovišť, ale i mnoha domácností. S jistotou lze uvést, že na každém z nich uživatel také relaxuje prostřednictvím počítačových her, pro které jsou charakteristické vysoké nároky na 3D grafiku.
Pokud hovoříme o Internetu a prostředí trojrozměrného prostoru je třeba se zmínit o Virtual Reality Modeling Language (VRML), který je velkým přínosem pro tvorbu virtuální reality. Tento jazyk je podporován webovými prohlížeči a tak z okna webového prohlížeče se můžeme procházet virtuálními světy, jenž se nacházejí v síti Internet. Určitě se pak naskýtá zajímavá představa, že si např. v práci můžeme projít virtuálně svůj byt, zkontrolovat své děti prostřednictvím kamer, popřípadě zapnout automatickou pračku nebo snížit stupeň vytápění.
Cílem příspěvku je přiblížit posluchačům využití virtuálních modelů v síti Internetu. Nastínit způsob tvorby, prezentace a interaktivity modelu.
Literatura :
ŽÁRA, J. 1999. Laskavý průvodce virtuálními světy. ComputerPress . ISBN 80-7226-143-6
MACH, J. ? . PHP pro úplné začátečníky. Computer Press. ISBN 80-7226-633-0
Jesus Castagnetto, Haris Rawat, Sascha Schumann, Chris Scollo, Deepak Veliath. Programujeme PHP profesionálně. Computer Press. ISBN 80-7226-310-2 .Překlad : Rudolf Roubíček
|